Vad hände under 2011?

Nu börjar 2011 lida mot sitt slut, imorgon är det nyårsafton och när tolvslaget är kommet är det dags att inviga det nya året, 2012! 2011 har varit ett år med både med- och motgångar.
I mitten av december parades Tiza med Perro Rizados Amancio "Enzo" och aldrig har jag varit så förväntansfull..
Pappa Enco

Mamma Tiza

På nyårsafton förra året begav vi oss till Thailand, för att spendera två veckor i värmen. Tiza, som vi gick och hoppades var dräktig var hos min farmor och farfar.



Thailand!

Allting gick som planerat, Tiza var dräktig och den 13 februari födde hon 6 små valpar, varav 4 hanar och 2 tikar.

Tiza med alla 6 små liven, endast några timmar gamla.

Det var helt underbart att ha valpar hemma, de var så söta, så fantastiska och ja.. Något härligare får man leta länge efter! Tiza mådde för det mesta bra under valptiden, däremot var det lite jobbigt i början. Tiza började må väldigt dåligt och hon kunde inte ens gå, men när vi tillslut fick åka in till bagarmossen på kvällen med några dagar gamla valpar blev allt bättre. Så fort vi kom in började hon röra på sig och allt blev bra igen. Klart att hon inte hade samma energi som min turbo tjej har i vanliga fall, vilket inte är så konstigt med 6 valpar som tuttade på henne näst intill dygnet runt..
Dagarna och veckorna gick och ungefär vid två veckorsålder började valparna öppna ögonen, det blev mer liv i lådan och vid 3 veckor var det lite bus och skall. Vid fyra veckor skulle valparna flytta till Åsa, det var jobbigt att lämna ifrån mina älskade små liv. Jag hade ju trots allt spenderat 4 veckor tillsammans med de, varit med när de tog sina första andetag, när de såg världen utanför mammas mage för första gången. Att även Tiza skulle följa med gjorde inte saken enklare.. Däremot fick vi låna Zelma så länge, och jag var och hälsade på och passade valparna ibland, då det passade med skola osv. 
Tillslut var valparna åtta veckor och alla förutom en flyttade till sina nya familjer, lille Ebbe fick stanna en vecka till pga återbud..

Perro Rizados Eneko "Ebbe" flyttade till Söderhamn till familjen Lundbergh

Perro Rizados Efusivo "Jackson" flyttade till familjen Hallgren i Enskede

Perro Rizados Enamorada "Ester" Flyttade till Kéene och Per på Söder.

Perro Rizados Esperansado "Jaxon" Flyttade till Jenny i Vasa, Finland

Perro Rizados Eldora "Mila" flyttade till familjen Ekstedt i Linköping

Och sist, men absolut inte minst.. Perro Rizados Energico "Enco" flyttade till familjen Molander i Enskede

Jag fick tillbaka min älskade Tiza, men tyvärr fick jag inte behålla någon valp vilket jag önskade mer än något annat. Men men, det var en underbar upplevelse att ha valpar hemma! Och alla valpar har hamnat i fantastiska familjer!

Dagen efter vi fått hem Tiza, den 11 april fyllde hon år, 3 år firade vi med pannkakstårta!

I slutet av april/början av maj började vi komma igång med träningen igen. Tiza började sakta men säkert bli sitt vanliga jag, alltså började energin komma tillbaka. Jag började bli mer och mer intresserad av agility, och Tiza som alltid tyckt det varit roligt blev duktigare och duktigare!

Vi åkte en vecka till Spanien och i mitten av juli tog vi en tripp ned till Tvååker för att åka till perroutställningen, där även fyra utav valparna befann sig, Mila, Enco, Ester och Jackson. Det var väldigt spännande att få träffa de igen, och det tyckte även Tiza. Enco blev bästa valp och Ester tredje bästa tik. Farmor Trizza blev BIS-2a!

Tiza, Mila, Jackson, Enco, Ester och Enzo

Hösten började närma sig och i September var vi på den första utställningen efter valparna, en inofficiell här i Nynäshamn. Dit kom även Ester och Enco. Jag och Tiza tävlade i juniorhandling där vi kom trea och sedan blev Tiza BIG-2a samt 4a i KM:et och ENCO BIG-1a, sötnosen Ester blev BIM med hp!

Ebba med Enco och jag med Ester


Jag och Tiza, då vi hade kommit fyra i KM:et!

Under hösten gick vi en intensivkurs i agilityhandling för Annica Aller, en mycket lärorik kurs. Därefter började vi i en träningsgrupp. Vi, både jag och Tiza, har utvecklats mycket i agility under hösten. I november tävlade vi i Skarpnäck, en inofficiell för klubbens medlemmar och kom 2a!



I December har vi i hundväg hunnit med en utställning, stockholms mässan. Där gick det rent utsagt dåligt, Tiza fick good, men ändå en hyfsad kritik för att få en 3a. Däremot gick det bra för Enco, som fick 1a/ excellent med ck. Ester fick very good. 

Vi har haft en mysig jul, som firats med släkten, och nu börjar det som sagt dra ihop sig, snart är 2012 här. Ett nytt år, med nya möjligheter! 
Så nu önskar jag och Tiza er ett riktigt GOTT NYTT ÅR! 


Kommentarer
Postat av: Åsa med familj

Hej!

Vi önskar alla två och fyrbenta ett fantastiskt bra 2012!

2012-01-09 @ 16:36:02
URL: http://www.perrotrizza.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0